Je bent waarschijnlijk al in training voor de lustrumtocht.

We zouden je willen vragen ook eens goed naar de conditie van je fiets te kijken. Dat kan een hoop ellende onderweg voorkomen.

Een onderhoudsbeurt is geen overbodige luxe. Breng je fiets naar de fietsenmaker of loop hem zelf grondig na.

Vooral de onderdelen die slijten vragen om aandacht:

  • Vervang bij twijfel remkabels en versnellingskabels. Als je veel fietst doe je dat waarschijnlijk al jaarlijks.
  • Check je velgen. Zijn ze hol van het remmen? Tijd voor vervanging. Te laat vervangen kan tot velgbreuk leiden en nare valpartijen veroorzaken.
  • Zorg voor (zo goed als) nieuwe remblokjes en banden.
  • Controleer slijtage aan tandwielen en ketting en vervang ze als dat nodig is. Monteer je een bergverzet? Realiseer je dan dat dat problemen kan geven met een ingesleten ketting. Die moet dan wellicht ook vervangen worden. En vaak ook een of meer voorbladen.
  • Zorg voor twee bidonhouders op je fiets, zodat je twee (grote) bidons mee kan nemen.
  • Draait je balhoofd nog soepel en spelingsvrij?
  • Zijn de plaatjes onder je schoenen aan vervanging toe? Ook pedalen slijten. Draaien ze nog soepel? Pedalen (zeker die van carbon) slijten ook waar je ze in- en uitklikt.

Duizelt je het na het lezen van dit lijstje, dan kun je het beste voor de fietsenmaker kiezen.

Het is handig als je zelf wat reservematerialen meeneemt:

  • Binnenbanden.
  • Er zijn veel soorten wielen tegenwoordig met veel verschillende soorten spaken. Heb je reservespaken voor je wielen? Neem ze mee. We hebben helaas geen ruimte om je eventuele reservewielen mee te nemen.
  • Overdrijf niet met reservematerialen. Er gaat al van alles mee en ook in Frankrijk heb je fietsenmakers.

We hebben droog en zonnig weer besteld, maar tijdens een onverhoopt dagje regen kan je spatbordje heel handig zijn.

Na afloop kunnen een doekje en wat kettingolie wonderen verrichten.

En verder spreekt het natuurlijk voor zich dat je tijdens het fietsen een helm draagt.